تخلیه چاه، راه های تخلیه چاه و نکات ایمنی هنگام تخلیه چاه

راه های تخلیه چاه مختلف است ، در این مطلب شما را با راه های آن آشنا خواهیم کرد برای ادامه مطلب بهتر است همراه ما باشید . معنی تخلیه چاه یعنی خالی کردن چاه از هرگونه لجن، جامدات و مواد دیگر که باعث پر شدن چاه می شوند را تخلیه چاه می گویند.

علت اصلی تخلیه چاه

علت اصلی تخلیه چاه، گرفتگی های چاه فاضلاب به خاطر جامداتی است که از راه لوله های فاضلاب وارد چاه می شوند. انواع مختلفی از مواد نظیر مو، مواد پلاستیکی، چربی های اضافی ظروف و غیره، باعث ایجاد لایه ای مقاوم به آب می شود .

این امر باعث می شود لایه های خاک لبه ها و زیر چاه  قدرت کشش آب را از دست بدهند و حالتی ضد آب سرتاسر محوطه کانال فاضلاب را بپوشاند و نتیجه آن جلوگیری از نفوذ آب در چاه می باشد. همین موضوع باعث پر شدن چاه می شود و باید تخلیه شود.

از علایم پرشدن چاه فاضلاب می توان به بوی بد فاضلاب در ساختمان، گرفتگی توالت و بالا زدن آب توالت، باز نشدن توالت، وجود حشرات موزی مثل سوسک در ساختمان اشاره کرد.

مطالب پیشنهادی : 

تخلیه چاه شبانه روزی تهران

عوامل تاثیر گذاری در هزینه تخلیه چاه

از دلایل زود پر شدن چاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در زمین هایی که خاک آن ها سفت و غیر ماسه ای می باشد، کشش و مکش آب در خاک کاهش می یابد.

به علت کم قطر بودن چاه و نداشتن انباری، چاه در زمانی مشخص و خیلی زود پر می شود.

راه آب ظرفشویی یا دستشویی به تدریج گرفته می شود و آب به خوبی از لوله های فاضلاب خارج نمی شود.

این اتفاق معمولا در منازل قدیمی بیشتر به چشم می خورد. در صورت گرفتگی باید با سیفون تلمبه زن یا فنر یا مواد باز کننده لوله مثل چانته یا اسید استفاده کنید تا راه آب باز شود .

اما اشکال این کار اینجاست که استفاده از این مواد به خودی خود باعث دردسر می شود. چون اسید و چانته باعث از بین رفتن لوله ها می شود و علاوه بر پر شدن چاه، لوله ها نیز سوراخ می شوند و باعث نشتی در ساختمان می شود.

ساده ترین، مطمئن ترین و بی خطرترین راه استفاده از لوله باز کن هایی مثل دستگاه فنر زنی صنعتی می باشد.

لوله کش ها  از این وسیله پیشرفته (دستگاه فنر زنی) برای باز کردن لوله استفاده می کنند ولی در صورت پر شدن چاه، حتما باید تخلیه چاه صورت گیرد.

راه های تخلیه چاه و نکات ایمنی هنگام تخلیه چاه

دلایل حفر چاه فاضلاب جدید و ناکارآمد بودن تخلیه چاه

از بین رفتن کارایی چاه قدیمی ساختمان، به دلیل عدم توانایی در جذب آب ورودی و پر شدن به صورت متناوب و عدم تاثیر تخلیه چاه بر کارایی چاه.

 

کافی نبودن یک چاه برای ساختمان و نیاز به حفر چاه جدید.

 

احداث ساختمان جدید که با توجه به نوع ساختمان باید عملیات حفر چاه فاضلاب مورد نیاز انجام شود.

 

وجود خطر ریزش چاه کهنه

تاثیر نوع خاک بر حفر چاه فاضلاب و مدت زمان تخلیه چاه

عمق چاه، به خاک و موقعیت ساختمان در منطقه بستگی دارد. نوع خاک در نواحی مختلف به ۳ نوع تقسیم می شود:

  1. خاک رسی: این نوع خاک خاصیت جذب خیلی کمی دارد و آب را در خود نگه می دارد (مانند پنبه).
  2. خاک شنی: این نوع خاک جذب آب بسیار بالایی دارد و آب در آن به راحتی نفوذ کرده و به پایین منتقل می شود.
  3. خاک ماسه ای (ماسه بادی) : جذب آب در این نوع خاک نسبت به خاک شنی ضعیف تر بوده و بعد از مدت زمانی کشش آب از بین می رود.

محل حفر چاه فاضلاب

اولین گام در حفر چاه فاضلاب، مشخص کردن مکان مناسب حفاری است که باید توسط یک کارشناس با توجه به شرایط ساختمان مشخص شود. حفر چاه فاضلاب مناسب برای ساختمان نیاز به تخصص خاصی دارد که هر فرد عادی قادر به انجام آن نمی باشد و باید بر اساس نکات استاندارد انجام شود.

محل مناسب حفر چاه کجاست؟

محل حفر چاه باید جایی باشد كه رفت و آمد كمتر باشد، چون رفت و آمد زیاد باعث ریزش دهانه چاه می شود. جاهایی مانند زیر پله‌ و حیاط خلوت جاهای مناسبی برای کندن چاه می باشد.

در ضمن چاه باید به لوله ‌های فاضلاب عمودی نزدیك باشد تا حتی‌ الامکان از لوله‌كشی فاضلاب به صورت افقی جلوگیری شود چون لوله های افقی زدتر پر می شوند، در نتیجه چاه باید زود به زود تخلیه شود.

اگر که مجبور باشیم چاه را در محل های پر رفت و آمد همانند راهروها یا كف آشپزخانه و یا پذیرایی حفر کنیم، باید پس از طوقه‌چینی روی آن را بوسیله آجرهای بتنی بپوشانیم.

انجام این کار باعث می شود كه در صورت ریزش كردن چاه، طوقه چاه مانع سقوط افراد به درون چاه شود و در ضمن این کار هزینه زیادی هم ندارد.

راه های تخلیه چاه و نکات ایمنی هنگام تخلیه چاه- معین سرویس

انتخاب چاه مناسب

پس از تعیین محل حفاری چاه فاضلاب، باید نوع چاه مناسب برای زمان تخلیه چاه باشد. انتخاب نوع چاه فاضلاب بستگی به جنس خاک، نوع زمین و سطح آب زیر زمینی منطقه ی مورد نظر دارد.

قیمت حفر چاه و تخلیه چاه

قیمت حفر چاه بر اساس نرخنامه اتحادیه حساب می گردد. اگر چاه فقط میله و بدون انباری باشد، متراژ چاه بر اساس متر طول حساب می گردد، ولی اگر چاه دارای انباری باشد، متراژ بخشی که میله است به صورت حاصلضرب طول در عرض در ارتفاع (متر مقنی) محاسبه می گردد و متراژ انباری به صورت دو برابرحاصلضرب طول در عرض در ارتفاع حساب می شود. قیمت حفر چاه در زمین سخت (دژ) بوسیله کمپرسور به صورت توافقی تعیین می شود .

ولی در مورد قیمت تخلیه چاه صنف مشخصی وجود ندارد و برای این کار باید به شرکت های معتبر تخلیه چاه مراجعه کرد.

مطالب پر بازدید : 

لوله بازکنی را به ما بسپارید

تخلیه چاه را جدی بگیرید

انواع چاه فاضلاب

چاه جذبی

چاه جذبی یکی از روش های سنتی برای حفر چاه است که در مناطق دارای زمین با کشش آب زیاد و سطح آب های زیرزمینی پایین مورد استفاده قرار می گیرد.

چاه جذبی گودالی در زیر سطح زمین برای انتقال آب‌ های سطحی به لایه‌های زیرین خاک و یا دفع فاضلاب در مناطقی که خاک آن به میزان کافی شن و ماسه یا خرده سنگ داشته باشد، است که به وسیله مقنی (چاه کن) انجام می شود. در این نوع چاه نیاز کمتری به تخلیه چاه پیدا می کنند.

حفر چاه به روش های زیر انجام می شود:

  • میله

همانطور که از اسمش پیدا است به صورت میله ای استوانه ای است که طول این میله بر اساس زمینی که در آن چاه حفر می شود متغیر است. حفر میله باید تا رسیدن به رگه ‌های جذب زیاد آب در خاک ادامه داشته باشد، چون اگر حفر میله چاه مثلا در رگه‌ای از خاک رس متوقف شود به دلیل غیرقابل نفوذ بودن آن، رگه چاه به سرعت پر شده و غیرقابل استفاده می‌گردد. قسمت های ماسه ای که در آن سنگ های درشت داشته و فاقد مواد چسبنده باشد بهترین قسمت خاک برای متوقف کردن حفاری می باشد.

  • انبار

پس از اتمام  حفرعمق چاه، در پائین چاه، تونل هایی از هر طرف درست می کنند، حفر این تونل ها به وسیله ایجاد سطح تماس بیشتر آب با قسمت های آبكش چاه می باشد. حجم این تونل ها بر اساس محل مصرف و نوع مصرف متغیر می ‌باشد. بدیهی است كه انبار مورد نیاز یك بیمارستان و یا ساختمانی كه چندین آپارتمان دارد با انبار چاه یک ساختمان عادی متفاوت است.

برای بیشتر شدن کارایی چاه و جذب بیشتر آب چاه، در انتهای چاه که به صورت عمودی حفاری شده ، مقنی به صورت افقی تا میزانی که چاه نیاز دارد خاک را می کند . به این بخش افقی از چاه، انباری چاه گفته می شود که تقریباً به شکل شعله ی شمع یا کله قندی است، انباری در واقع ستون چاه محسوب می شود.

 

  • طوقه چینی و کول گذاری

درست کردن دهانه چاه به وسیله کول گذاری را طوقه چینی چاه می گویند. این قسمت برای جمع كردن دهانه چاه است. طرز درست کردن این قسمت طوری است كه در حدود یك الی دو متر پائین ‌تر از سطح زمین در میله چاه پله ‌ای ایجاد می ‌کنند كه به آن پای طوقه می گویند.

سپس آجر چینی را از این قسمت چاه شروع می کنند و تا دهانه چاه ادامه می دهند به شکلی که هر ردیف آجر را کمی جلوتر از ردیف قبلی قرار می دهند تا مخروط مد نظر ساخته شده و دهانه چاه جمع شود و تقریباً به یك سوراخ كوچك ختم شود.

ملات طوقه‌چینی باید ملاتی باشد كه در مقابل آب مقاومت کند. طوقه‌چینی باید با دقت انجام شود، در غیر این صورت خطرات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. کول مربوط به چاه میله و انباری چاه از نظر شکل و ابعاد با یکدیگر متفاوتند که ابعاد آنها وابسته به نوع سفارش قابل تغییر می باشد.

 

  • گلدان روی دهانه چاه

برای اینكه آب راهنمائی شده به چاه مستقیماً و بصورت عمودی به چاه وارد شود و از پاشیدن آن به بدنه چاه خصوصاً پای طوقه جلوگیری شود، روی دهانه چاه، گلدان تقریبا بزرگی كه ته آن را برداشته ‌اند قرار می دهند. اگر فاضلاب چاه به پای طوقه بریزد پس از مدتی خاك آن را شسته و زیر طوقه را خالی می کند در نتیجه طوقه نشست كرده و دهانه چاه باز می شود. هشتاد درصد دلیل نشست طوقه فقط به خاطر عدم نصب گلدان روی طوقه می باشد. آب تمام لوله‌های چدنی باید به داخل گلدان سرازیر شود و از آنجا به چاه بریزد.

  • ریختن بتون روی گلدان

به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی در موقع نشست طوقه چاه، بهتر است پس از نصب گلدان و اتمام كارهای لوله‌كشی فاضلاب یک قسمت بتونی به ابعاد تقریبا ۵/۱×۵/۱ متر و ضخامت حدودی ۱۰ سانتیمتر روی چاه قرار دهند.

اندازه گیری انباره چاه جذبی

حجم انباره چاه جذبی بستگی به میزان نفوذ پذیری خاک محیط، عمر طراحی چاه، تعداد حمام و سرویس بهداشتی در ساختمان دارد.

مطالب پیشنهادی : 

تخلیه چاه اصولی و بهداشتی

تخلیه چاه در سراسر تهران

چاه مخزنی

این چاه از مصالح نفوذ ناپذیر و مقاوم در برابر خوردگی از جمله بتن یا مصالح ساختمانی یا پلی اتیلن و مواد پلیمری و غیره ساخته شده و شرط استاندارد بودن آن حفظ و نگهداری فاضلاب و عدم اجازه نشت به آن توسط محیط اطراف می باشد و این چاه ها باید در دوره های کوتاه و مشخص توسط تانکرها یا دستگاهای مخصوص تخلیه چاه، تخلیه شوند.

در قسمت هایی که به دلیل بالا بودن سطح آب های زیر زمینی امکان حفر چاه جذبی وجود ندارد و در قسمت هایی که سازمان ها و ارگان های محیط زیستی محدودیت هایی برای حفر چاه فاضلاب جذبی به اجرا در آورده است، استفاده از سیستم سپتیک تانک الزامی است.

چاه های سپتیک به دو نوع یک بخشی یا چند بخشی تقسیم می شوند که این تقسیم بندی بر طبـق بخش بندی داخلی سپتیک بوده به نحوی که اگر سپتیک حاوی یک بخش باشد لازم است با استفاده از دیوارهای کوتاه به عنوان موج گیر سرعت حرکت فاضلاب در آن را کاهش داده تا امکان جدا شدن آب از مواد معلق در فاضلاب ایجاد گردد که به مرور زمان فضولات بصورت لجن در کف مخزن جمع شوند.

تعمیر و نگهداری سیستم سپتیک تانک پلی اتیلن پیچیده نبوده و هزینه ی زیادی هم  ندارد با رعایت این سه عامل، این هزینه به حداقل می رسد:

  1. بازرسی و پمپاژ مکرر
  2. استفاده از آب موثر برای پمپاژ
  3. از بین بردن مواد اضافی با استفاده از راه های مناسب

نکات استاندارد برای حفر چاه فاضلاب

محل احداث چاه در ساختمان باید در فاصله مناسبی از پی ساختمان و ستون ها باشد.

 

هواکش و راه خروجی برای خروج گازهای بد بو و مضر از چاه نصب شود.

 

دهانه چاه به شکلی مشخص درست شود تا در مواقع نیاز برای تعمیرات و یا تخلیه چاه به راحتی آن را پیدا کرد.

 

در نقشه ساختمان بهتر است محل دقیق حفر چاه، عمق میله و اندازه انباره تعیین شود.

 

حفر چاه در جایی باشد که دسترسی به آن برای تخلیه چاه در فواصل زمانی معین فراهم باشد.

 

قبل از حفر چاه فاضلاب باید مختصات چاه های دیگر را بررسی نمود. به این صورت که تا شعاع سه متری چاه، چاه دیگری حفر نشود.

 

حفر چاه کنار باغچه و یا کاشتن درخت کنار چاه باعث تخریب چاه می شود.

 

لوله های آب سرد و گرم را روی دهانه چاه قرار ندهید.

کارهایی که باید هنگام حفر چاه فاضلاب در نظر گرفته شود:

قبل‌ از اقدام‌ هرگونه‌ عملیات‌ مربوط‌ به‌ كندن‌ چاه‌ دستی‌ بررسی‌های‌ لازم‌ باید با توجه‌ به‌ وجود قنات های قدیمی،‌ فاضلاب و پی‌ها و جنس‌ خاك‌ و لایه‌های‌ زمینی‌ و تاسیسات‌ آب،‌ برق‌، گاز و تلفن‌ اجرا شود و در صورت‌ نیاز، ضمن‌ تماس‌ با سازمان‌های‌ مربوطه، محل‌ چاه‌ طوری‌ تعیین‌ شود.

به‌ هنگام‌ حفر چاه خطر ریزش‌ یا نشتی‌ از فاضلاب‌های‌ مجاور و برخورد با تاسیسات‌ مذكور وجود نداشته‌ باشد. علاوه بر این كارگران‌ مسئول‌ حفر چاه‌ نیز باید تجربه کافی را از نظر انجام‌ كار چاه‌ كنی‌ را داشته باشند.

 

در شروع‌ عملیات‌ چاه‌ كنی‌ وجود حداقل‌ دو نفر و یا افزایش‌ عمق‌ چاه‌ كنده‌ شده‌ از ۵ متر وجود حداقل‌ سه‌ نفر برای‌ ادامه‌ عملیات‌ لازم است و با شروع‌ حفر انباری‌ یك‌ نفر كمك‌ كلنگ‌ دار باید در آنجا حضور داشته باشد.

 

قبل‌ از شروع‌ عملیات‌ مربوط‌ به‌ كندن‌ چاه‌ و تخلیه چاه فاضلاب و یا هرنوع‌ كاری‌ در ارتباط‌ با این‌ امر، وسایل‌ كمك‌های‌ اولیه‌ مناسب‌ باید فراهم شود.

 

برای حفظ جان ‌كارگران‌ ازنظر ریزش‌ ‌چاه‌ و یا سقوط‌ از كناردهانه‌ در محل‌ ایستادن‌ كارگران باید ‌تخته‌ یا الوارهای‌ زیر پایی‌ با مقاومت‌ و پهنای‌ كافی‌ استفاده شود.

 

اگر محل‌ حفر‌ چاه‌ در معابر عمومی‌ یا محل‌هایی‌ باشد كه‌ احتمال‌ رفت‌ و آمد افراد مختلف‌ وجود دارد باید به‌ وسیله‌ ایجاد حصارهای‌ لازم‌ در فاصله‌ مناسب‌ و نصب‌ علایم‌ هشدار دهنده‌ و چراغ های‌ احتیاط‌ از ورود افراد به‌ محل حفر چاه جلوگیری شود.

 

هر نوع‌ چاه‌ اعم‌ از آب‌ یا فاضلاب‌ باید دارای‌ مجرای‌ تهویه‌ یا هواكش‌ مناسب‌ با رعایت‌ اصول‌ ایمنی‌ و بهداشتی‌ باشد.

 

دهانه‌ چاه‌ها باید در نقشه‌ ساختمانی‌ یا با علامت‌ گذاری‌ برروی‌ دهانه چاه‌ برای تخلیه چاه مشخص‌ باشند.

 

به‌ محض‌ مشاهده‌ كوچك‌ترین‌ تغییر شكل‌ در اطراف‌ دهانه‌ چاه‌ باید بلافاصله‌ نسبت‌ به‌ بازدید دهانه‌ چاه اقدام‌ و عملیات‌ لازم‌ توسط افراد مجرب اقدام کرد.

نکات ایمنی هنگام تخلیه چاه

تخلیه چاه با بهترین راه ها را به ما بسپارید! 

شرکت فنی معین سرویس در زمینه تخلیه چاه، حفر چاه ، لوله بازکنی به عنوان بهترین شرکت عمل می کند که شما می توانید در هر زمینه ای که نیاز داشتید با ما در تماس باشید.

شرکت معین سرویس از آن دسته شرکتهایی است که به صورت شبانه روزی خدمت شما عزیزان خدمات تخلیه چاه و لوله بازکنی را ارائه می کند فرقی نمیکند در چه ساعتی از شبانه روز گرفتگی لوله یا چاه برای شما پیش بیاید کافیست با ما تماس بگیرید تا با استفاده از ابزار ها و وسایل تخلیه چاه به صورت تخصصی و حرفه ای این کار را برای شما انجام دهیم.

شرکت تخلیه چاه معین سرویس در سراسر شهر تهران به شما عزیزان خدمات ارائه می دهد در هر ساعت از شبانه روز ، حتی روز های تعطیل میتوانید با ما تماس بگیرید. برای سهولت در امر ارتباط شما عزیزان با شرکت فنی معین سرویس میتوانید روی دکمه های زیر کلیک نمایید.

Comments 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • حسام میری

    2019-12-09 | پاسخ

    این نکاتی که تو این مقاله گفتین درسته تخصصی بودن ولی خب به من بعنوان یه کسی که خیلی از تخلیه چاه سر درنمیاره اینو یاد میده که باید چه انتظاراتی از تخلیه چاه تخصصی داشته باشم. ممنون

  • اسدی

    2020-03-05 | پاسخ

    ممنون که درباره ی تخلیه چاه انقدر کامل توضیح می دین :)

    • بی پروا

      2020-03-10 | پاسخ

      سلام ممنون که مطالب مارو دنبال می کنید

  • Leave a Comment