تخلیه چاه و روشهای آن

روش های تخلیه چاه از دو راه معمول انجام میشود. در روش اول دفع فاضلاب به شکل سنتی انجام میگیرد. این روش خیلی مرسوم است و در شهرهایی که فاقد شبکه فضلاب هستند بیشتر برای دفع فاضلاب استفاده میشود. در روشهای جدیدتر اما دفع فاضلاب توسط فاضلاب شهری انجام میشود و جایگزین مناسبی برای تخلیه چاه است.

در شهرهایی که سیستم مکانیزه تخلیه چاه نیست، باید ابتدا اقدام به حفرچاه کرد و بعد از پرشدن تخلیه انجام شود. در کشور ما به دلیل ضعف سیستم دفع فاضلاب همچنان از روش تخلیه چاه سنتی استفاده میشود. این روش شغل تخلیه چاه در تهران و شهرهای دیگر را به وجود آورده است.

عیب بزرگ سیستم تخلیه جاه و حفرچاه فاضلاب این است که سفره های آب زیرزمینی را آلوده میکند. اگر اقدام به راه اندازی سیستم سراسری شبکه دفع فاضلاب شود، این مسئله به وجود نمی آید. حفرچاه نیازمند توجه و رسیدگی است. باید این کار حتما توسط شرکت های متخصص و افراد ماهر انجام گیرد. به این ترتیب از خسارات احتمالی و تخریب جلوگیری میگردد.

استاندارهای حفرچاه  

روش های تخلیه چاه باید اصولی و براساس دانش حرفه ای صورت گیرد. باید توجه کنید که :

– محل حفرچاه دور از پی ساختمان و در فاصله مناسبی از آن باشد.

– برای دفع بوی بد فاضلاب از هواکش قوی و مناسب استفاده کنید.

– محل حفرچاه نباید در نقطه کور باشد تا برای تخلیه چاه یا لایروبی آن بتوان به راحتی دسترسی داشت.

– پس از حفرچاه باید از قطعات بتنی برای دیواره آن استفاده شود.

-درب چاه فاضلاب معمولا به شکل کله قندی یا گلدانی است.

– محل چاه باید علامت گذاری شود تا در زمان لازم دسترسی به آن راحت باشد.

– برای لوله ها حتما باید از زانویی ۹۰ درجه استفاده کرد.

روشهای تخلیه چاه معین سرویس - تخلیه چاه در تهران

انواع چاه فاضلاب 

چاه فاضلاب در دو نوع جذبی و سپتیک حفر میشود. انتخاب نوع چاه برای حفر کردن بستگی به جنس خاک و سطح آبهای زیرزمینی دارد. چاه فاضلاب جذبی بیشتر برای مناطقی است که خاک آنها از ماسه و شن است. میزان آب زیرزمینی در این زمین ها پایین است.

چاه فاضلاب سپتیک در مناطقی حفر میشود که خاک انها از جنس رس است. خاک رس به اصطلاح باتلاقی است و میزان آب زیرزمینی در این زمین ها بالاست. اما روش های تخلیه چاه در این زمین هایکسان است. برای تخلیه چاه و فاضلاب از روش پمپ ساکشن و پمپ لجن کش استفاده میشود.

اما نوعی دیگر از چاه فاضلاب وجود دارد بکارگیری روش های تخلیه چاه برای آن لازم نیست. چاه جذبی که براساس جذب آب است و نیاز به تخلیه ندارد. اگر میزان جذب بالا باشد عمر چاه بیشتر است و نیازی به تخلیه چاه نیست.

چاه فاضلاب جذبی چیست و چگونه عمل میکند؟

فاضلاب جذبی قسمت های مختلفی دارد. هرکدام از این قسمت ها استاندارد خاص خود را دارند. یک بخض چاه میله است که به شکل استوانه ای عمود بر زمین قرار میگیرد. به آن میله چاه هم گفته میشود. قطر میله چاه جذبی بین ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی متر است. طول میله معمولا به ۶ متر میرسد اما بسته به نیاز میتوان طول آنرا بلندتر در نظر گرفت. ممکن است نیاز باشد تا بلندتر انتخاب شود و به رگه های سفت زمین برسد و آب را بتواند جذب کند. انبار چاه فاضلاب به صورت دو تونل روبروی هم حفر میشوند. له این ترتیب علاوه بر افزایش سطح تماس با چاه فاضلاب، مانند دو مخزن جانبی برای چاه عمل میکنند.

انبارها اصلی ترین بخش چاه هستند و بیشترین حجم را به خود اختصاص میدهند. در زمان تخلیه چاه باد انبارهای آن نیز به طور کامل تخلیه شود.

مطالب پربازدید :

تخلیه چاه و لوله بازکنی شهرری

لوله بازکنی با بهترین دستگاه ها

تخلیه چاه تهران شبانه روزی

روشهای تخلیه چاه معین سرویس تخلیه چاه در تهران

چاه سپتیک و روش های تخلیه آن 

چاه سپتیک شبیه یک مخزن است اما به آن چاه میگویند. برخلاف چاه جذبی این چاه فاضلاب را جذب نیمکدن و تنها در خود نگه میدارد. تا زمان پرشدن چاه فاضلاب به دورن آن ریخته میشود و زمانی که پر شد باید از روش های تخلیه چاه برای خالی کردن آن استفاده کرد. چاه سپتیک به گونه ای طراحی شده که آب را از خود عبور نمیدهد و از جنس بتن ساخته میشود. از مزیت های چاه سپتیک این است که به محیط زیست و آبهای زیرزمینی آسیب نمیرساند. چاه سپتیک یا یک بخشی است یا چند بخشی.

در چاه چند بخشی سپتیک به دلیل وجود بخش های مختلف در چاه در همان بخش ابتدایی،  امکان جدایی آب از فضولات وجود دارد. حفر  این چاه برای طبیعت مضر نیست. به علت جذبی بودن تخلیه چاه برای طبیعت ضرر ندارد.

مطالب پربازدید :

روشهای تخلیه چاه معین سرویس - لوله بازکنی - تخلیه چاه در تهران

تخلیه چاه اصولی را از ما بخواهید!

برای اینکه تخلیه چاه شما اصولی انجام گیرد و از آسیب های دیگر و ریزش چاه جلوگیری شود بهتر است انرا به افراد حرفه ای بسپارید. شرکت معین سرویس مجرب در امور لوله بازکنی،حفرچاه، رفع نم و … آماده خدمت به شما همشهریان عزیز می باشد. برای امور لوله بازکنی و تخلیه چاه در تهران میتوانید از طریق لینک زیر با همکاران ما در تماس باشید. ما به صورت بیست و چهار ساعته در  خدمت شما مشتریان عزیز خواهیم بود.

Comments 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نسترن

    2020-02-06 | پاسخ

    چاه ماهم پر شده به زودی زنگ میزنم بهتون

  • Leave a Comment